Οσφυαλγία

Πως λειτουργεί η Σπονδυλική Στήλη?

Η Σπονδυλική Στήλη είναι μία περίπλοκη κατασκευή από οστά, τους σπονδύλους, που ενωμένοι ο ένας πάνω στον άλλον περιβάλλουν τον νωτιαίο μυελό. Οι σπόνδυλοι καταλήγουν στην λεκάνη και μεταξύ τους δημιουργούνται θέσεις από όπου εξέρχονται τα νεύρα που καταλήγουν στο σώμα και τα άκρα. Μεταξύ των σπονδύλων παρεμβάλλονται οι Μεσοσπονδύλιοι Δίσκοι καθώς και δύο σπονδυαλρθρώσεις (facets). Οι Δίσκοι συμμετέχουν στις κινήσεις και αποσβένουν τα φορτία και τους κραδασμούς. Οι άλλες αρθρώσεις είναι απαραίτητες για την ευκινησία της Σπονδυλικής Στήλης.

Τι μπορεί να προκαλέσει την Οσφυαλγία?

Μικρότεροι ή μεγαλύτεροι τραυματισμοί απο φορτία (βάρη) ή καταπόνηση μικρής ή μεγάλης διάρκειας. Η Οσφυαλγία δεν αποτελεί συνήθως ένα σοβαρό ιατρικό πρόβλημα. Στις περισσότερες περιπτώσεις ο πόνος προκαλείται απο μυική αντίδραση, τραύμα σε συνδέσμους ή αρθρώσεις. Σπανιότερα οι Δίσκοι μπορεί να εμπλέκονται στο πρόβλημα. Οι περισσότεροι ασθενείς θα βελτιωθούν σημαντικά σε 4-6 εβδομάδες. Ο ειδικός Ιατρός είναι υπεύθυνος για την κατάλληλη διάγνωση.

Οσφυαλγία- Ισχιαλγία

Σε κάποιες περιπτώσεις εμφανίζεται και Ισχιαλγία με πόνο που μπορεί να κατεβαίνει στον γλουτό, στο πόδι μεχρι και τα δάκτυλα του ποδιού. Μπορούν να εμφανιστούν και άλλα συμπτώματα όπως μούδιασμα, κάψιμο, τσιμπήματα ή/και έντονη αδυναμία. Συνήθως αυτά τα συμπτώματα οφείλονται στο Ισχιακό Νεύρο που ξεκινά από την σπονδυλική στήλη και διατρέχει το πόδι. Ο πόνος και τα συμπτώματα μπορούν να βρίσκονται σε όλη την πορεία. Δεν έχει όμως πρόβλημα το πόδι, αλλά πιθανόν το ίδιο το νεύρο που ξεκινά από την μέση.

Προσοχή:

• Εάν ο ασθενής αισθάνεται έντονη αδυναμία π.χ. να μην μπορεί να ελέγχει το γόνατο ή να μην μπορεί να σηκώσει το πέλμα προς τα πάνω,
  • Εάν ο ασθενής παρατηρήσει αλλαγές στην λειτουργία της ούρησης ή της αφοδευσης θα πρέπει ΑΜΕΣΑ να επισκεφθεί τον ειδικό Ιατρό.

• The Chartered Society of Physiotherapy, http://www.csp.org.uk/publications
  • Low Back Pain Clinical Practice Guidelines Linked to the International Classification of Functioning,

Disability, and Health from the Orthopaedic Section of the American Physical Therapy Association J Orthop Sports Phys Ther. 2012;42(4):A1-A57. doi:10.2519/jospt.2012.0301

• European guidelines for the management of chronic nonspecific low back pain. European Spine Journal (2006) 15
  • National Institute for Health and Clinical Effectiveness guidelines, NHS, UK,
  • Linda C L, Bombardier C (2001). Physical Therapy Management of Low Back Pain: An Exploratory Survey of Therapist Approaches. Physical Therapy. Vol 81. No 4

Απλές συμβουλές Αυτοθεραπείας

Τα άτομα με οσφυαλγία πρέπει να μείνουν δραστήρια. Φυσικά, δεν αναφερόμαστε σε δραστηριότητες που εντείνουν τον πόνο αλλά σε φυσιολογικές δραστηριότητες που θα διατηρήσουν το επίπεδο της φυσικής κατάστασης και θα βοηθήσουν στην ταχύτερη επάνοδο. Άτομα που περιορίζουν σημαντικά τις κινήσεις τους καθυστερούν να γίνουν καλά, ενώ αυτοί που παραμένουν δραστήριοι απο τα πρώτα στάδια βελτιώνονται ταχύτερα. Εάν ο πόνος είναι αρκετά σοβαρός η επίσκεψη στον γιατρο είναι επιτακτική.

Η Φυσικοθεραπεία θεωρείται απαραίτητη στην αντιμετώπιση της οσφυαλγίας. Ο Φυσικοθεραπευτής θα εξηγήσει, παρέμβει, καθοδηγήσει και εκπαιδεύσει τους ασθενείς μέχρι να ξεπεράσουν το προβλημά τους και με απώτερο στόχο να μειωθεί η πιθανότητα επανεμφάνισης. Οι διεθνείς επιστημονικές οδηγίες συμφωνούν ότι το κλειδί της αποκατάστασης βρίσκεται στην άσκηση. Η άσκηση πρέπει να είναι εξειδικευμένη και βαθμιαία. Οι ασκήσεις επικεντρώνονται στη διατήρηση της κινητικότητας, την ενδυνάμωση, τη βελτίωση της αντοχής, και την επιστροφή στις πρότερες φυσιολογικές συνθήκες.

Πρέπει να περάσει ο Πόνος και μετά να αρχίσει η Φυσικοθεραπεία?

Αυτή είναι μια πολύ λανθασμένη προσέγγιση που λόγω ενός πιθανού κακού χειρισμού του προβλήματος δημιουργεί τον φόβο οτι θα καθυστερήσει την βελτίωση του ασθενή. Ο εξειδικευμένος Φυσικοθεραπευτής θα σας βοηθήσει σε αυτόν ακριβώς τον σκοπό, δηλαδή να μειώσει τον πόνο και τα συμπτώματα. Σε αυτό θα βοηθήσουν και οι ασκήσεις σε συνδυασμό με τεχνικές Manual Therapy (κινητοποιήσεις και χειρισμοί στις αρθρώσεις, τεχνικές μαλακών μορίων- μαλλαξεις κτλ) και τον Βελονισμό. Τέλος,  η χρήση και άλλων μέσων (TENS, θερμο-κρυο- θεραπεια κτλ) για την μείωση των συμπτωμάτων αν κρίνεται αναγκαίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί, αλλά οι επιστημονικές έρευνες αμφισβητούν την ισχυρή αποτελεσματικότητα τους σε σημαντικό ποσοστό ασθενών.